Open 09:00 - 12:15 / 13:15 - 18:15

APK, vaccinatie en titeren

Omdat je van je dier houdt is het logisch dat je het regelmatig door een dierenarts laat onderzoeken (kortgezegd: een APK laat doen). Een huisdier kan immers niet zelf zeggen dat er iets niet helemaal in orde is. Sterker nog, dieren hebben een natuurlijk instinct om zo lang mogelijk symptomen van ziekte te verbergen.

Aangezien één levensjaar van een hond of kat overeenkomt met 6-10 mensenjaren (konijn: 6-18 mensenjaren), verdient elk huisdier dus een jaarlijkse controle bij de dierenarts. Dan wordt oa ook het gewicht, het gebit en de gewrichten beoordeeld. Wij sturen als service oproepberichten om U eraan te herinneren dat het weer tijd wordt voor een controle!

Bij deze jaarlijkse APK wordt ook altijd de vaccinatiestatus van Uw huisdier bekeken. Met de huidige moderne vaccins kunnen op een uitermate veilige¹ manier besmettelijke ziekten worden voorkomen²
Om ziekte-uitbraken te voorkomen is het wel noodzakelijk dat een voldoende groot deel van de populatie  daadwerkelijk gevaccineerd wordt: als Uw buurman/vrouw zijn hond, kat of konijn laat vaccineren hebt U daar dus ook voordeel van – maar het omgekeerde geldt dus ook!

Afspraak maken

Na de basisvaccinaties (dwz na de herhalingsvaccinatie op de leeftijd van 1 jaar) wordt bij honden alléén de vaccinatie tegen ziekte van Weil (leptospirose) en besmettelijke hondenhoest jaarlijks herhaald (want die werken slechts maximaal 1 jaar); vaccinatie tegen DHP (Distemper = hondenziekte, Hepatitis = leverontsteking en Parvo) is dan nog maar 1x per 3 jaar nodig.
Bij katten hoeft de vaccinatie tegen kattenziekte maar 1x per 3 jaar herhaald te worden; vaccinatie tegen niesziekte echter jaarlijks (in elk geval bij katten die ook buitenshuis komen of als er meerdere katten in huis aanwezig zijn).
Bij konijnen moet voor een goede bescherming de vaccinatie (tegen de virsuziekten myxomatose en RHD) jaarlijks herhaald worden.

Het is bij honden mogelijk om na 3 jaar dmv bloedafname (‘titeren’) jaarlijks vast te stellen of de DHP-vaccinatie nog langer kan worden uitgesteld (maximaal 3 jaar). Maar:

1. Het ‘titeren’ gebeurt naast een jaarlijks vaccinatie, dus NIET in plaats ervan ! Vaccineren tegen de ziekte van Weil en besmettelijke hondenhoest moet vanwege de relatief korte werkingsduur altijd jaarlijks herhaald worden (en bovendien is ‘titeren’ daarvoor technisch niet mogelijk).
  2. Het is bij honden niet mogelijk om met willekeurige componenten (bv D of H of P) naar keuze te vaccineren – deze vaccins bestaan helaas niet
  3. Wanneer het ‘titeren’ herhaald moet worden is enigszins onzeker, dat kan variëren van 1-3 jaar.

Er wordt wel eens gesteld dat een titertest geschikt is om te bepalen wanneer de afweerstoffen van het moederdier in het bloed van pups zijn verdwenen om een ‘optimaal’ vaccinatietijdstip van pups te bepalen. Daar kleven echter een aantal serieuze nadelen aan:
1)De bloedafname en titertest moeten elke 2-3 weken herhaald worden
2)Zoals gemeld bestaan vaccins met willekeurige componenten D en/of H en/of P niet waardoor
3)Het gevolg is dat de pups in de ongewenste situatie gebracht worden dat ze – tot de hervaccinatie – onvermijdelijk een periode van onvoldoende afweer hebben terwijl
4)Bestaande en bewezen veilige vaccins zorgen ook bij aanwezigheid van genoemde afweerstoffen toch voor een goede afweeropbouw tegen DHP en de pup wordt dan dus helemaal niet aan een periode van onvoldoende afweer blootgesteld.

¹uitzondering zijn leukemie vaccins voor katten; die kunnen een negatieve invloed hebben op de gezondheid van katten (al is de kans daarop slechts uiterst klein) dus die zitten uiteraard niet in ons standaard vaccinatiepakket
²Wettelijk verplicht zijn alléén de rabiesvaccinatie voor honden of katten die naar het buitenland gaan (3 jaar geldig) of vaccinaties van honden of katten die naar een pension gaan.